Forsinket fly? Sådan får du kompensation

Det er ofte en sag som David mod Goliath, hvis først du går i krig mod de store flyselskaber i en kamp om kompensation for forsinkende fly. For et komplekst og internationalt marked som flybilletter er, efterlader ofte kunden som den lille og undertrykte. I hvert fald er det en svær kamp for dig som forbruger, og oftest er man ikke engang klar over, om der er kompensation at hente. Derfor er det nærmest ikke indsatsen værd at kæmpe for kompensation fra flyselskabet – med mindre du får hjælp udefra.  

 

Vidste du godt, at du kan have en mulighed kompensation til rådighed, både hvis dit fly er forsinket, aflyst eller overbooket – og i øvrigt for de yderligere udgifter, som opstår i forbindelse med hændelsen? Helt basalt er du nemlig beskyttet af EU-lovgivningen, men desværre er det noget, som selskaberne skjuler; i hvert fald undgår de typisk at informere dig synderligt godt som passager. Heldigvis er der dog kommet et stigende fokus på dette, og du kan da også med fordel få specialiseret hjælp udefra. Eksempelvis kan du besøge https://skyhelp.dk/ til dette.

 

Undgå at komme i den uheldige situation

Som sagt kan det være svært som forbruger at gennemskue, hvornår du er berettiget til hvad. Lovgivningen er nemlig relativt svær at gennemskue. Aflysning giver dig krav på kompensation, og forsinkelser på mere end tre timer. Men hvad så med størrelsen? Denne afhænger blandt andet af distance, destinationer og andre omstændigheder. Men du kan også gøre en del forarbejde, som sikrer dig imod, at en uheldig situation skulle opstå. Eksempelvis bestiller mange danskere deres flybilletter online, men du kan komme i problemer, hvis din billet er delt imellem to selskaber. For siden, hvor du booker, står ikke til ansvar, og det kan være problematisk at afgøre, hvem af flyselskaberne der er skyld i dine problemer.